Суббота, 27.04.2024, 13:00
Приветствую Вас Гость | RSS

Комісія "Мистецтво" і "Технології"

Заняття 2

Тема: Створення українських витинанок.
Мета заняття: ознайомити студентів з техніками виготовлення витинанок, способами формоутворення симетричних силуетів і складних рапортних структур, технікою безпеки при виготовленні витинанок. Формувати уміння та навички при виконанні варіантів композиції декоративних витинанок різних видів. Розвивати координацію рухів, окомір, просторову уяву, творчість, самостійність. Виховувати інтерес до роботи, естетичну насолоду, творчу активність, культуру та естетику праці, якості та професійні компетентності майбутнього вчителя.
Засоби навчання: папір, картон, ножі, просічки, ножиці, клей, пензлик, підрізні дошки; технологічні картки, кратки з теми, література та посібники, зразки витинанок, програми з трудового навчання та образотворчого мистецтва загальноосвітньої школи.
 
План заняття
І. Організаційна частина.
ІІ. Актуалізація опорних занять студентів.
ІІІ. Виклад нового матеріалу.
ІV. Практична робота студентів.
V. Підсумок заняття.
Література
1. Антонович Є.А., Захарчук-Чугай Р.В., Станкевич М.Є. Декоративно-прикладне мистецтво. – Львів, 1992.
2. Антонович Є.А., Проців В.І., Свид С.П. Художні техніки у школі. – К., 1997.
3. Побережнікова Т.Г. Українські витинанки. – Білгород-Дністровський, 1997.
4. Ковальчук Т.П., Резниченко Н.И. Виды художественной работы с бумагой. – Одесса, 1998.
5. Мельник В. Мистецтво витинанки та аплікації. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2006.
 
Хід заняття
І. Організаційна частина.
 
ІІ. Актуалізація опорних знань.
 
2.1. На попередньому занятті ми розглянули тему «Витинанки як вид народного декоративно-ужиткового мистецтва України». Виконуючи завдання самостійної роботи до цієї теми, ви повинні були опрацювати зміст лекції, додаткову літературу, підготувати короткі історичні нариси та реферати з історії виникнення та поширення витинанок в Україні.
 
2.2. Заслухаємо повідомлення та реферати з таких питань:
      - виникнення витинанки в Україні;
      - виникнення та розповсюдження витинанок в Україні в ХІХ ст.
      - розвиток і розповсюдження витинанок в ХХ ст. та на сучасному етапі;
      - роль витинанок у розвитку та вихованню учнів в сучасній загальноосвітній школі.
 
2.3. Підведення підсумку актуалізації опорних знань. Залучення студентів до оцінки результатів виконання самостійної роботи, якості засвоєння теми.
 
ІІІ. Виклад нового матеріалу.
 
3.1. Повідомлення теми та мети заняття. Мотивація діяльності студентів.
Тема заняття: Створення українських витинанок. Вивчення теми забезпечує формування у студентів умінь та навичок виконання варіантів декоративних витинанок в квадраті, крузі, смужці за власним задумом, розвитку просторової уяви, окоміру, координації рухів, творчості, культури та естетики праці, професійних компетентностей майбутнього вчителя. Ви повинні знати способи і техніки формування симетричних силуетів і складних рапортних структур, матеріали та інструменти для виготовлення витинанок, вміти виготовляти витинанки в квадраті, крузі, смужці, пояснювати послідовність їх виготовлення, демонструвати учням прийоми виготовлення витинанки, добирати матеріал до уроків трудового навчання, художньої праці, образотворчого мистецтва, планувати та розробляти зміст уроків.
Вивчення цієї теми дозволяє інтегрувати ваші знання з декоративного розпису, основ композиції, кольорознавства, математики.
 
3.2. Виклад нового матеріалу.
План
1. Техніка виготовлення витинанок.
2. Безпечні прийоми роботи при витинанні.
3. Орнаментальні мотиви витинанок.
4. Формування симетричних силуетів і складних рапортних структур на прикладах. Виконання варіантів композиції витинанок в квадраті, смужці.
 
Розглянемо з вами техніки виготовлення витинанок.
 
Витинання ножицями
Вирізування ножицями дає майстрам широкий діапазон виражальних можливостей, при цьому досягається плавність ліній, виразність силуетів, вишукана ажурність. Кінчиками ножиць витинають по краях, а широким розворотом боків роблять великі надрізи, відповідно повертаючи та прокручуючи в руках складений аркуш паперу. Ажурні витинанки незначних розмірів, складені у невелику кількість разів, зручніше витинати маленькими ножицями. (Демонстрування прийомів витинання).
 
Вирізування ножем
Вирізування ножем сягає сивої давнини, коли єдиним інструментом для виготовлення орнаментальних прикрас був ніж. Він і сьогодні є незамінним інструментом для виготовлення багатьох витинанок. Навіть при вирізуванні ажурних витинанок значних розмірів – до 1м2 і більше, коли папір складають у багато разів – найкращої якості витинання можна досягти гострим ножем. Більшість силуетних витинанок виготовити без ножа просто неможливо; він повинен мати гострий і тонкий кінець. Під час витинання ножем під витинанку кладуть картон, фанеру, ДВП. (Демонстрація прийомів витинання ножем)
 
Виготовлення витинанок за допомогою штампиків
Вибивання ажурних прорізів у формі кружалець, листочків, ромбів тощо здійснюється різноманітними штампиками – просічками. Правда, ця техніка ніколи не формувала самостійний декор, а поєднувалась з витинанням. (Демонстрування прийомів роботи). До названих технік слід додати найпростішу і мабуть найдавнішу – відщіпування. Вона не потребує жодних інструментів і тому доступна. Від аркуша паперу, складеного вдвічі, відривають, відщипують пальцями маленькі шматочки паперу, формуючи в такий спосіб певне зображення.
 
3.2.2. При витанні витинанок слід дотримуватись правил безпечної праці при роботі з ножицями та ножем.
 
Правила поводження з ножицями
1. Клади ножиці на стіл, щоб вони не виступали за край кришки стола.
2. Не працюй тупими ножицями і ножицями з послабленим шарнірним кріпленням.
3. При роботі уважно слідкуй за лінією розрізу.
4. Під час різання притримуй папір лівою рукою так, щоб пальці були осторонь від леза ножиць.
5. Не тримай ножиці кінцями вгору, не залишай в розкритому вигляді.
6. Не ріж ножицями на ходу і не підходь до товариша під час різання.
7. Передавай ножиці товаришу лише в закритому вигляді, тримаючи їх за робочу частину (кільцям вперед).
 
Правила поводження з ножем
1. Тримай ніж без великих зусиль, але міцно, щоб під час роботи рука не зіскочила на лезо.
2. Користуйся ножем з закругленим кінцем.
3. Ріж ножем картон чи папір під спеціальну лінійку з високим фальцем.
4. При різанні паперу, картону ножем не старайся зразу відрізати увесь матеріал, ріж з слабим натиском поступово.
5. Не працюй тупим і несправним ножем.
6. Не тримай ніж лезом вгору. Подавай ніж товаришу ручкою вперед.
7. Під час вирізання ліва рука не повинна тримати папір перед ножем.
8. Зберігай ніж у визначеному місці.
9. При різанні паперу використовуй підкладну дошку.
 
3.3. Орнаментальні мотиви витинанок. Зміст орнаментальних мотивів витинанок співпадає з елементами інших видів народного мистецтва: писанкарства, вишивки, ткацтва, розпису і являє собою складний синтез символів, народних уявлень, образів далекого минулого, переданих стилізованими формами.
 
Уявно ці мотиви можна поділити на п’ять груп:

Геометричні – різні геометричні елементи і фігури

Рослинні мотиви

Зооморфні мотиви

Антропоморфні мотиви

Побутові мотиви

Прямі, ламані, хвилясті лінії, які у витинанках створюють мотиви «смужки», «хвильки», «кривульки», «стрілки», «косинці», «місяці», «закрутки», «кучері» тощо

Рослинні форми: «квіти», «листочки», «гілка», «вазони», «дерева», різні плоди

Стилізують фігурки або частини фігур реальних чи фантастичних тварин, птахів, комах тощо

Утворюють групу, до якої належать узагальненні постаті людей

Мотиви, що стилізують архітектурні споруди та побутові речі


Демонстрування зразків витинанок з різними орнаментальними мотивами. Використання презентації, слайдів.
 
3.4. Формування симетричних силуетів і складних рапортних структур на прикладах виконання варіантів композиції в квадраті, смужці.
В основі формування симетричних силуетів і складних рапортних структур лежать принципи витинання, засновані на складанні і видаленні частини паперу в місцях згину та по краях аркуша паперу. Складання – важливий етап роботи. Лінії згину треба ретельно перевіряти, щоб зображення було симетричним. Стрічкові однобічні витинанки будуються за принципом рапортної будови елементів (демонстрація зразків): один або декілька елементів рослинного, геометричного чи зооморфного походження ритмічно повторюються по прямій лінії. В двобічної стрічкової витинанки рапорт побудований за принципом дзеркального відображення. Для виконання однобічної витинанки беремо смужку білого або кольорового паперу і згинаємо її вдвоє, вчетверо і т.д. На одну частину наносимо олівцем малюнок, який повторюється стільки разів у скільки складено смужку. Узор витинаємо ножицями та ножем, залежно від складності. Для виконання двобічної витинанки смужку паперу необхідно спочатку вдвоє по довжині, а потім – удвічі по ширині, після того згинаємо по довжині удвічі, вчетверо, увосьмеро і т.д. Малюємо олівцем один рапорт, витинаємо, розгортаємо, вирівнюємо. (Демонстрація прийомів виконання).
   Декоративні орнаментальні витинанки у квадраті виконуємо на 1/4, 1/8 частині квадрата. Щоб з прямокутного аркуша паперу одержати квадрат, треба зігнути його в одному з кутів, відклавши меншу сторону прямокутника на більшу – лінія згину буде діагоналлю квадрата. При цьому стежимо, щоб точно збіглися сторони аркуша.
   Після цього згинаємо одержаний трикутник ще раз, відрізаємо зайвий папір. Таким чином, ми одержали 1/4квдарата. Якщо на ньому намалюємо узор і витинаємо його, то він повториться у квадраті 4 рази. Якщо трикутник перегнути ще раз одержимо 1/8 квадрата, а витятий орнаментальний узор повторюється 8 разів.
   Виконуючи малюнок, потрібно визначити, яка частина буде зображенням, а яка фоном чи простором. Фон або простір потрібно витяти і видалити.
   Для створення композиції зі складними і дрібними елементами узору, крім ножиць, необхідний ніж та інші інструменти. Усі елементи витинанки у квадраті мають бути добре підібрані і продумані. Орнаменти повинні сприйматися як довершений художній твір.
   Виготовлену витинанку потрібно вирівняти, за необхідністю підібрати фон. (Викладач демонструє зразки витинанок та прийоми їх витинання).
 
ІV. Практична робота студентів
 
4.1. Ми з вами розглянули послідовність та особливості виготовлення витинанок в смужці та квадраті.
Мета вашої практичної роботи – навчитись виконувати декоративні орнаментальні витинанки у квадраті та смужці за власним задумом та ескізами, проявити творчість, фантазію. За час практичної роботи ви повинні виготовити 2-3 орнаментальні витинанки в квадраті, стрічкову однобічну та двобічну витинанки.
 
4.2. Алгоритм виготовлення витинанок:
- підібрати колір паперу, передбачивши колір фону на який буде наклеєна витинанка;
- підготувати інструменти до роботи, організувати робоче місце;
- продумати (розробити) малюнки, виготовлення витинанок в смужці та квадраті;
- скласти аркуш паперу відповідним способом;
- нанести малюнок узору на складену заготовку;
- виготовити витинанку (враховуючи, що лінії згину повністю не відрізаються, бо залишаються з’єднувальні елементи), дотримуючись безпечних прийомів праці;
- вирівняти витинанку та підібрати фон.
 
4.3. Самостійна робота студентів по виконанню орнаментальних витинанок в смужці, квадраті. В ході самостійної роботи студенти користуються зразками витинанок в квадраті та смужці, посібниками, картками. Викладач проводить індивідуальну роботу зі студентами, поточний інструктаж, спрямований на корекцію самостійної роботи студентів, звертає увагу на дотримання основних принципів композиції – узагальнення та стилізації в процесі створення узорів витинанок слідкує за дотриманням студентами правил безпечної праці та культури організації робочого місця.
 
V. Підсумок заняття.
 
5.1. Оцінювання навчальних досягнень студентів. Студенти аналізують результати виконання практичної роботи, аналізують та оцінюють результати роботи своїх однокурсників. Викладач коректує оцінки та мотивує їх. В процесі оцінювання звертається увага на якість виконання витинанок, композиційне вирішення узорів витинанок, допущені помилки студентами, проводиться корекція умінь та навичок студентів.
 
5.2. Підведення загального підсумку заняття. Співбесіда зі студентами з питань:
   - Які знання засвоїли на занятті?
   - Чому навчились?
   - Де застосуєте набуті знання та уміння?
   - Чи отримали ви естетичну насолоду від виготовлення витинанок?
 
5.3. Завдання для самостійної роботи студентам:
   - опрацювання літературу з теми;
   - самостійно виготовити 2-3 витинанки в квадраті та смужці за власним задумом;
   - підготувати матеріали та інструменти до виготовлення витинанок, фон для їх наклеювання.
 

Меню сайта

Поиск

Статистика


Онлайн всего: 1
Гостей: 1
Пользователей: 0